In het tweede kwartaal van dit jaar zette de forse daling van de papieren oplages van de landelijke kranten door. Digitale abonnementen groeiden, maar konden de neergang van de gedrukte oplages niet compenseren.

Weer een tik voor de papieren krant. De gedrukte oplages van de grootste Nederlandse dagbladen zijn in het tweede kwartaal van 2014 stevig gedaald vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksinstituut HOI dinsdag heeft gepubliceerd.

De betaalde gedrukte oplage van De Telegraaf, het AD en De Volkskrant nam met vijf tot zes procent af.

De grootste klappen vielen opnieuw bij NRC Handelsblad en NRC Next. Vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar geleden, zakte de papieren oplage van NRC Handelsblad met 10 procent en die van NRC Next met ruim dertig procent.

Het Financieele Dagblad moest een oplagedaling van de papieren krant met bijna 7 procent incasseren

Digitale abonnementen kranten

De landelijke kranten wisten wel enige compensatie te boeken in de vorm van nieuwe digitale abonnementen. Vergelijking is op dit punt lastiger, maar als je kijkt naar de verstuurde PDF-versies van kranten, dan was de groei bij digitaal in absolute getallen niet groot genoeg om de daling bij de papieren oplages te compenseren.

Zo boekte de nummer één, De Volkskrant, bij de digitale oplage een plus van ruim 7.000 stuks tot 53 duizend digitale abonnementen. Maar de daling bij de papieren krant was op jaarbasis bijna 14 duizend stuks.

NRC Handelsblad kreeg er 2.400 stuks bij in de digitale verspreiding, terwijl de papieren krant bijna 18 duizend abonnees kwijt raakte. Alleen bij het Financieele Dagblad was de groei bij digitaal min of meer in evenwicht  met het verlies aan gedrukte kranten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl